Se enkelt indlæg
Gammel 09-12-2009, 02:52   #7
AnnetteH
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-05 2007
Lokation: Fyn
Alder: 57
Indlæg: 220
Blog Indlæg: 4
Styrke: 18
AnnetteH er rigtig godt på vej
Hej.

Her kommer så som lovede lidt gode råd og erfaring fra mig.

For det første vil jeg anbefale dig at få en snak med enten din læge eller din psykiater igen omkring medicin for din ADHD. Du ved nu at medicin vil og kan hjælpe dig, derfor er der også vigtigt at du får der rigtige medicin. Som jeg læser det bør du jo have depot medicin, altså medicin du kun skal tage 1 til 2 piller om morgen og så måske 1 igen om eftermiddagen. Jeg kender følgende depot piller: Concerta, Ritalin Uno og Medikinet R. Det er vigtigt for både dine børn, og dig selv at du får ro på dig selv med medicin (taler af erfaring)

Dernæst skal du have fat i både din egen sagsbehandler og dine børns sagsbehandler og få dem til at arbejde sammen. Du er jo godt igang med mødet på torsdag.

Til din egen sagsbehandler kan du finde en bog/hæfte på www.adhd.dk hjemmeside som hedder :Håndbog for sagsbehandlere. Den koster 100 kr. men findes også som pdf fil her: http://www.adhd.dk/fileadmin/dokumen...ivere_2008.pdf
Den fortæller din sagsbehandler om hvordan han/hun skal arbejde med os som har ADHD, hvilke vanskeligheder vi har og hvordan de kan kommer til udtryk i et sagsbehandlingsforløb.

Dernæst er det selvfølgeligt vigtigt at du får din tabt arbejdsfortjeneste igennem.

Samtaleskemaet er en rigtig god ide, skriv alt ned som du går og tænker over og få det streget ud efter hånden som i får snakket om det. Optag evt. samtalen, det må du gøre uden at fortælle det så længe du selv deltager på mødet.

Afslut mødet med at bede om at få et referat tilsendt, så du har det på skrift.
Ved det kan være rigtigt svært at bede om hjælp, (specielt når man har ADHD) med tænk også på dine andre børn. Din søn er også bedre tjent med en glad mor og glade søskende end en familie som kæmper for at klare alting selv.

Sørg for at få ALT fra kommunen på skrift.

Kan fortælle dig at jeg selv har haft en aflastnings familie til min søn og en ansvars bevist barnepige til når vi skulle i byen. Som vores sagsbehandler sagde til os, så er det en families ret at få lov til at tage en tur i biografen, og da vi jo ikke kunne have en 15 årrige pige til at passe vores børn som andre familier, ja så var vi berettiget til en betalt voksen barnepige. Da vores søn blev ældre og skulle i et nyt skoletilbud, kom han på en meget dyr kostskole, og for at det kunne lade sig gøre kom han i en frivillig anbringelse, dette var en hård nød at sluge, men mine bekrymringer blev gjort til skamme. Vi havde stadig alle rettigheder som før, eneste forskel var at vi ikke længer fik børnepenge til ham, men til gengæld skulle vi heller ikke længer betale tøj, lommepenge eller andet til ham.

Kan også anbefale dig at tage kontakt til Den uvildige konsulentordning på handicapområdet som findes på www.dukh.dk De vil kunne vejlede dig i både din egen sag og i din søns sag. De har pt. 14 dagen venttid på samtaler.

Jeg tror ikke umiddelbart du sådan lige ville kunne få en førtidspension, men tror på at hvis du i samarbejde med kommunen får ro på med tabt arbejdsfortjeneste og får din/jeres og dine børns hverdag til at fungere med den hjælp der nu skal til og når du får din egen medicinering på plads, så skulle da måske nok også kunne findes et flex job til dig. Det vil også hjælpe dig selv at komme ud og møde andre mennesker. Men ved også godt det kan være svært, og at det kræver du får ro på omkring dine børn først.

Pu ha det gik hen og blev lidt af en roman, håber du kan bruge lidt af det.

Husk på du er ikke alene og det er IKKE dig som er en dum eller en dårlig mor, tvært imod, så skal man være stærk for at skulle klare din hverdag bare i 14 dage, husk det. Du er stærk.

Spørg endeligt igen hvis du har behov

Annette
__________________
Smil til verden, trods alt
AnnetteH er ikke logget ind   Besvar med citat