Se enkelt indlæg
Gammel 05-06-2009, 11:52   #29
Ametyst
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2009
Indlæg: 146
Styrke: 16
Ametyst er ny på vejen
Hej Atha

Du skal ind i systemet igen - jeg stod i en situation som ligner din. Havde haft et helvede i den kommune jeg var I, fik ikke revalidering eller pension efter jeg var stoppet i mit faste job. Selv med både PSTD og andre fysiske skavanker. Blev smidt ud af sygedagpenge. For at bevare min forstand og få fred i mit liv, gik jeg selv ud i et udd. forløb på SU. Hvilket jeg ikke kan anbefale andre. Oplevede at de andre på udd. stedet fik revalidering fra deres kommuner men der var ingen fra min ( taastrup). Det var ret surt på en SU - var jo gået fra et godt betalt job - havde 3 hjemmeboende børn. Mit problem blev at i forbindelse med en overbelastning ledproblemer hverken kune gå eller stå - blev sengeliggende - havde kun 1 år tilbage af længerevarende udd. Det eneste der hjap var fys og kiropraktor behandlinger.( Er svært hypermobil, haft bækkenløsninger m.m ) Som jeg brugte rigtigt mange penge på - prøvede mange former for alternative behandlinger - og alt var egenbetaling. Var jeg havnet i den klemme uden indkomst uden mulighed for nogetsomhelst. Talte med lægen der mente at det kun var rimeligt jeg fik tilskud i en form til alle de behandlinger der var nødvendige hvis jeg kunne beholde gangfunktionen og smerterne holdes nede. Igen oplevede jeg man kun som tidligere ville vippe mig af - havde jo eget hus og var gift. Efter et par episoder og over flere måneder, uden noget skete, henvendte jeg mig til den øverste i kommunen. Som havde fået af vide af sagsbeh. at vi netop lige havde talt sammen . Men det var 3 mdr. siden så det var direkte usandt. Derefter kom der skred i sagen. Jeg fik behandlinger efter §82 tror jeg, behandlinger betalt til kiropraktor samt fys. samt der var transportudgifter. Genvandt aldrig gangfunktionen som før.

Gå til lægen - få ham / hende med på ideen. Få evt. tidligere skrivelser i kopi, der er lavet på dig. Psykiaterbesøg er gratis der er dog nogen steder 6 mdr. ventetid i dag, når man ikke er selvmordstruet. Forklar lægen at det er nødvendigt med behandlinger men at det økonomisk er svært - for dig . I mit tilfælde kan det ikke opereres og piller er kun smerte lindrende. Det var kontakt mellem kiropraktoren og lægen. Papirer der har været gode at have.

I dag er den meget dygtige kiropraktor stoppet ( helsingør) og jeg er flyttet til andet sted. De papirer jeg fik dengang, er altid relevate - ikke mindst som dokumentation, sørg for at få kopi af alt der skrives om dig. Jeg har erfaret her på siderne, at man i kommunerne nu gerne starter forfra med tingene og det mønster genkender jeg. Kun fordi jeg selv har mange papirer at lægge frem for at bevis der er ikke noget ukendt i min sag, at der er mange skrivelser lavet i tidens løb. Fordi man får førtidspension stopper kampen ikke. Har her fremlagt min ressourceprofil som nu er 5 år gammel som dokumentation for hvordan jeg havde det dengang og nu ( varigt). De oplysninger havde den nye kommune ikke påstod de. Men der forhindrede ikke i at klaske et afslag om træning af uden at indhente noget. Der var jeg så hos den nye læge der kunne se papirer.

Jeg har således mange udgifter som andre jævnaldrene raske ikke har. Derfor fik jeg varig vedligeholdelses træning i tidl. kommune og det er udlagt til kommunerne fra 2007. Udemærket at kunne træne en gang om ugen for at styrke musklerne som gør der er længere mellem kiropraktor besøg. Er så flyttet til anden kommune og her er det så kummerligt at det ikke findes, i tilstrækkelig grad, up to date. Idet alt er privateget og kommunen derfor bekvemt har svigtet borgerne ved at bilde dem ind at det er ens eget problem. Således at der ingen tilbud er reelt, et svigt. En ny kamp.
De har pligt til at tilbyde det til personer med fysiske og psykiske lidelser -jeg har begge dele. Her er lægen ikke så let at få til at fatte at det er sådan - faktisk har jeg mødt noget uvilje, manglende forståelse i at jeg har taget den kamp. En forståelse der kunne lette vejen...

Du skal ind i systemet!, og vælg hvem du vil blotte dig for. Men lægen er ret vigtig støtter dig og det må du spørge direkte om. Faren var i min situation at jeg var sårbar i forhold til mit helbred, ikke ville kunne forsørge mig selv og ikke havde noget sikkerhedsnet. Måske kunne det have været undgået måske ville den skavank først have overmandet mig om 20 år hvis jeg ikke havde stået så svagt???Derfor kom jeg heller ikke i nogen for for arb. træning eller andre sjove forsøg. Tingene trak ud fordi jeg ikke fik andet end de behandlinger betalt. Blev forsøgt truet med at jeg jo havde noget friværdi i huset- og jeg ved at det har man forsøgt at omgå. Jeg ved at man brugte den trussel over for folk der netop skulle presses i fleksjob - men den går ikke i forb. med førtidspension sagde de i soc. ministeriet. Et godt råd jeg fik at ringe til en akut linie der,hvor man kunne spørge og få direkte svar på sociale finurligheder. Kun fordi jeg fandt frem til Dukh og fordi de forstod alvoren gik min pension i gennem samme dato de bad om aktindsigt. Efter at have været syltet og uden reaktion overhovedet fra lægens henvendelser samt psykiaterens.
Al den angst og de lede rævekager undervejs i de 15 mdr. jeg oplevede har jeg ikke gået i detaljer med her. Kommunen prøvede at snøre og udspørge alle og udnyttede enhver hvor de kunne.

Kan du ikke forsørge dig selv nu eller på sigt ? Det kan du ikke selv kan vide , derfor lad dig ikke vippe af. Kør linen ud. Få alt på skrift også hvad det er der spørges om fra kommunene side til lægen m.m. Bevar fokus på hvad det er dit behov, så enkelt som muligt. Kort og klart. Det er nemlig også kendt en metode at blande alt uvæsentligt ind i sagen. Og dine faste udgifter har du alligevel som alle andre.

Håber lidt af dette kan bruges og jeg har selv lært at råbe op i denne proces. Ikke altid velset, men ellers rykker tingene ikke.
De bedste tanker fra Ametyst

Sidst redigeret af Ametyst; 05-06-2009 kl. 13:06.
Ametyst er ikke logget ind   Besvar med citat