Se enkelt indlæg
Gammel 24-05-2009, 00:05   #7
Gadefejer
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 29-12 2008
Indlæg: 122
Styrke: 16
Gadefejer er ny på vejen
I halvfemserne deltog jeg selv i et planlagt intensivt kursusforløb på ca. 6 måneder, som jeg var blevet sat i forbindelse med gennem a-kassen (HK), der samarbejde med arbejdsformidlingen. På daværende tidspunkt var der mange ledige, også langtidsledige med længerevarende uddannelser, som der slet ikke var efterspørgsel på under lavkonjunkturen. Men regeringen førte en aktiv arbejdsmarkedspolitik med at omskole disse til områder indenfor f.eks. IT, hvor der var nogle helt konkrete behov omkring specifikke programmer, sprog, databaser, netværk, web etc. og dette med stor succes. Selv droppede jeg ud halvvejs i forløbet, da jeg påstod jeg allerede havde lært noget. Fik en højere startløn end jeg nogensinde tidligere havde fået som løslave ingen gad lytte til. Efter 3 måneders ansættelse kom yderlige lønforhøjelse og så fremdeles med jævne mellemrum. Så altså fra langtidsledig taber til efterspurgt ekspert på kortere tid end det ville have taget at gennemføre en kort basisuddannelse.

Når man ser bort fra dele af undervisningen på kurset, hvor nogle lærere mente det var nødvendigt i detaljer at forklare de arbejdssky kursister, hvordan de skulle huske at tage bad og rent tøj på før en jobsamtale, så lærte man dog alligevel tilstrækkeligt til at kunne få foden indenfor i branchen og resten på den hårde måde i praksis. Nogle, der overhovedet ikke var minded for IT bluffede sig endog igennem i lang tid som i det vilde vesten, men mange der havde lidt flair og/eller gav den en ekstra skalle kunne snart efter vælge og vrage mellem høje lønninger eller stille deres helt egne krav om indhold, arbejdstid, ansvar, personlig udvikling, you name it. I forhold til dette var det dengang langt sværere at komme med en kort basis uddannelse og sige man vidste lidt om hvert.

Jeg ved ikke om den slags findes i dag eller er sparet væk, men hvis du allerede har et rimeligt godt udgangspunkt med web, kan jeg ikke forestille mig andet end, at der på tilhørende områder også stadig findes nogle nicher med efterspørgsel omkring specialviden og nogle tilhørende kurser. Er der ikke også stadig noget som hedder udarbejdelse af personlige handlingsplaner og muligheder for betaling af kurser? Måske IT kurser ligger lidt udenfor din fagforenings videnskompetence, hvis du har arbejdet på boreplatforme, men andre må have fingeren på pulsen omkring hvad der er konkret mangel på i dag. Stillingsannoncer kan måske give et fingerpeg eller Prosa. Google kan sikkert også hjælpe med indtryk af udbuddet. Jeg er selv færdig som gadefejer, men det lyder som om du virkelig vil, og så er jeg overbevist om at der er en vej!

Sidst redigeret af Gadefejer; 24-05-2009 kl. 00:11.
Gadefejer er ikke logget ind   Besvar med citat