Se enkelt indlæg
Gammel 05-05-2016, 11:12   #16
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af masterling Se meddelelser
Til Miss Misty

helt enig i man skal tvinge långivere i at fremhæve det med småt :-)
hvis man låner 2000 kr og skal betale 10.000 igen inden for et år, er jeg dog af den overbevisning, at det overtræder dansk lovgivning og ikke bør tillades (Heller ikke hvis det er godt og tydeligt oplyst)
Var mere for at give et eksempel

Kunne se et hvor der var et gebyr på 4000 kr (det der var nævnt i starten).
Hvis jeg låner 2000 kr, bliver det 2000+4000+renter.
Nok ikke lige oppe i 10.000, men vi er stadigvæk på et plan, hvor man betaler absurd meget, for at bare låne pengene.
Jeg så slet ikke de 4000 kr i starten. Det var først da jeg var inde på siden 3. gang, og satte mig for at læse det hele. Det var jo nærmest bare smidt henkastet ind som en indskudt sætning i slutningen. DEN slags synes jeg slet ikke er i orden.

Nu havde jeg ikke overvejet at låne noget, men det burde virkelig stå mere tydeligt, allerede i starten.
Det skal være FØR man begynder at finde sine personlige oplysninger frem, der skal bruges til at oprette lånet.
Det skal være før man påbegynder processen med, at ville tage lånet.

Hvis vi sammenligner med et køb på en hjemmeside, så som det er nu, står priserne jo selvfølgelig ved varen. Varen smider man så i kurven. Porto skriver de gerne i toppen af siden, og ellers står den gerne, allerede når man går ind i "kurven". Ellers står det lige så snart man har valgt leveringsmetode.
Men det er stadigvæk FØR du skriver din adresse og finder kortet frem (i de fleste tilfælde, da nogen skal bruge adressen, for at regne porto ud).
Og sådan synes jeg også det bør være med lån.
Man skal have ALT informationen, FØR man indtaster de personlige oplysninger.
Hvor tilbøjelig er man til at sige: "nej tak, ikke alligevel", når man er begyndt på den proces? Jeg ved ikke med andre, men når jeg handler på nettet, så når jeg er gået ind i kurven, så når jeg derfra trykker "næste" (eller hvad knappen hedder), så har jeg sat mig for, at købe tingen. Hvis der så derefter kommer ekstra gebyrer på, er jeg mere tilbøjelig til at lave en "jaja, nu skal jeg have det her".

Oplevede f.eks. at skulle købe noget elektronik, hvor der vidst var noget kort-gebyr på 50+ kr. Hvis det havde stået der tidligere, havde jeg nok tænkt lidt ekstra over det.

Så kan man sige at folk skal være mere ansvarlige med deres valg og den slags. Ja, selvfølgelig, men lad da i det mindste folk være ansvarlige, på et oplyst grundlag.
Hvis min læge vil give mig noget medicin, vil jeg da gerne have at lægen (eller senest apoteket) fortæller mig om vigtige bivirkninger. Det skal jeg ikke først finde ud af, når jeg læser indlægssedlen.

Selv i banken er der jo ansat deciderede rådgivere, til at sige "det bliver så dyrt, det har du ikke råd til". Ved kviklån er rådgiveren pillet fra. Den "rådgiver" bør kunne implementeres, ved at oplyse folk på det plan de har behov for.

Håber du forstår hvad jeg mener, for frygter lidt at jeg fik kørt ud af en tangent :P
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat