Se enkelt indlæg
Gammel 25-12-2012, 08:13   #1
GentleGiant
Hjemmevant på K10
 
GentleGiants avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-05 2010
Lokation: Holstebro
Alder: 49
Indlæg: 235
Styrke: 15
GentleGiant er ny på vejen
Beregning af førtidspension uden for EU/EØS efter 1/1-2013

I de reformtekster jeg har kigget igennem syntes jeg ikke, at jeg kunne finde noget konkret omkring satserne hvis man flytter udenfor EU med sin førtidspension efter 1/1-2013.
Der står, at man ikke kan tage pensionstillægget med sig, men det er jo ikke noget der er blevet brugt for dem der er tilkendt FP efter 2003. Så spørgsmålet er, om man så skal til, at udregne tingene efter samme formel som FP fra før 2003 (på højeste sats?)?
Det er jo lidt en rodet affære, i og med der også indgår andre ting i den beregning, som man jo så ikke opererer med efter 2003.

Men jeg prøvede at smide nogle tal ind i en beregner på borger.dk og fik ifølge den beregning (højeste sats før 2003) et beløb på lidt over 6.000 hvor der stod pensionstillæg ud for.
Så det vil sige, at der ryger over 1/3 af ens pension før skat hvis man rejser uden for EU?
Hvis man dertil tilføjer reduktionen for, ikke at være reelt enlig, så ryger slutbeløbet jo bare endnu længere ned.

Eller sagt med andre ord, jeg kan godt opgive, at have tanker om, at finde en kæreste i et "vestligt" ikke-EU land, da det er umuligt at overleve for det beløb.
Hvor er det ydmygende at måtte meddele en potentiel kæreste man har kommunikeret med i f.eks. USA, at man simpelthen ikke har råd til, at være kæreste med hende.
GentleGiant er ikke logget ind   Besvar med citat