Se enkelt indlæg
Gammel 11-02-2011, 21:27   #26
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Endelig en ØK:/journalist i Information, der kigger nøgtern på tallene og forklaringerne for efterlønen og i kraft af dette kan skrive om Fup el. fakta omkr. efterlønen:

"Argument nr. 1: Tilbagetrækningsalderen i Danmark er faldet siden 2001
Nils Enrum 9. februar 2011 kl. 23:11

Tilbagetrækningsmønsteret i Danmark har i overensstemmelse med de stramninger der blev indført i 1999 (Aftale om Finansloven) og i 2006 (Velfærdsforliget) klart ændret sig i den arbejdsomme retning. Andelen af erhvervsaktive på 60 år og derover har i den seneste halve snes år vokset uafbrudt,..."

Link: http://www.information.dk/fupogfakta/259104

Og næste argumentation i samme serie, hvor det gælder om at holde tungen lige i munden for tal vælter frem:

"Argument nr. 2: Ved at fjerne efterlønnen forbedres de offentlige finanser med 18 mia. kr. om året
Nils Enrum 10. februar 2011 kl. 16:33

Dette argument – en gevinst på 18 mia. – er en ultrakort sammenfatning af et kompliceret regnestykke. Vi vil foreløbig give det en ”betinget godkendelse”, som et skøn baseret på et grundlag, som kan diskuteres. Ikke alle plusser og minusser er regnet med (tilbagebetalingen af allerede indbetalte bidrag ser ikke ud til at være medregnet), og der er ikke samme usikkerhed knyttet til alle plusser og minusser. Minusserne kommer først, plusserne senere."

Artiklen giver ingen entydig svar, da der er for mange ukendte faktorer:

"Set udefra synes de valgte forudsætninger at ligge i den ene side af et bredt usikkerhedsinterval. Men for de involverede eksperter ser det måske anderledes ud. De har forhåbentlig valgt at lægge sig i midten af den usikre bane, så den faktiske forbedring af den offentlige økonomi med lige stor sandsynlighed kan blive højere eller lavere end det forudsagte milliardbeløb. Det ville være interessant at få flere detaljer frem om disse forhold. Svært stof, men er det kedeligt? "

Min understregning!

Link: http://www.information.dk/fupogfakta/259177

Og ikke mindst flg. er som talt ud af min mund fra samme Niels Enrum:

"Det er ikke nødvendigt at afskaffe efterlønnen. Det er heller ikke nødvendigt at beholde efterlønsordningen. Vi har frit valg, også til mellemformer eller udvidelser. Vi kan og bør diskutere, analysere, overveje og prioritere. Vi kan gøre hvad vi vil.

At fremstille et tiltag som eneste mulighed er en argumentationsteknik, der går meget længere tilbage end Margaret ’there-is-no-alternative’ Thatcher. For Aristoteles & Co. var nødvendighedsargumentet et af flere finurlige retorik-kneb som enhver part i en debat kunne forsøge sig med. I dagens samfundsdebat er det blevet sværere. Når en stribe højt estimerede økonomer enstemmigt advarer, at vi vil ramme et undersøisk skær på minus X trillioner i 2030, hvis vi ignorerer deres råd, så er det vanskeligt for udenforstående at bedømme om de har ret. Det er en af årsagerne til at økonomi fylder (for) meget i debatten."

Link: http://www.information.dk/fupogfakta/259063

Og så en mere menneske vinkel fra Jacob Andersen, hvilket jo ikke skal fornægtes, specielt ikke herinde på K10:

"Jeg vil gerne have styr på den saglige spørgsmål, før jeg evt. går med til at afskaffe efterlønnen. Det har jeg tænkt mig at bruge bloggen her til.
Men den skal også bruges til at afklare de værdier og principper, der er på spil i efterlønsdebatten, og som økonomerne ikke har nogen facitliste for.
De fleste har nok oplevet, hvordan efterlønnen blev en udvej for nogle, der var havnet i en blindgyde sent i arbejdslivet. Syge var de måske ikke. Måske heller ikke nedslidte efter den målestok, som arbejdsmedicinere eller kommunen bruger. De kropslige skavanker fik først betydning sammen med udbrændtheden, skilsmissen, det røveriske overfald eller hvad det nu var i de individuelle tilfælde. Mange af dem var også blevet lidt til overs på deres arbejdsplads, hvis de ellers havde én.

Efterlønnen betød, at de selv kunne veje alle disse forhold sammen og sige ”nok”. Den gav frihed. Også for dem uden (pensions-)formue. De fik mulighed for at sige farvel på en værdig måde. Det gav dem også en tryghed, at de selv kunne sige stop – og i nogle tilfælde sikkert også mod på at fortsætte nogle år mere.

For os andre handlede det om at vise respekt for de ældre og deres indsats, forståelse for deres situation, solidaritet. Alt i alt vigtige kvaliteter ved samfundet, som vi får mindre af, hvis vi afskaffer efterlønnen.
Det er muligt at vi foretrækker at få noget andet for vores velfærdskroner, men lad os nu lige drøfte det.

Ordentligt.
"

Min markering.

Link: http://www.information.dk/fupogfakta/259047

Og til slut vil jeg så håbe, at der kan komme lige så forstandige folk på, når kommende pensionsreformen kan få lov til at få lidt aktuelitetsplads i medierne igen.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat