Se enkelt indlæg
Gammel 22-10-2007, 16:56   #19
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Exclamation

Susanne Lyngsøe, fra DR's Ret og Pligt, har fortalt om, hvilke personer hun typisk er i kontakt med. Ganske almindelige mennesker, der er kommet i nød. Mennesker, der har arbejdet og har været uheldige.

Læs her:

Citat:
Møder folk i chok
Susanne Lyngsø var ikke helt sikker på, hvad den sorte gryde dækker over, men hun understregede, at hun i sit arbejde typisk ikke møder de mest udsatte personer, som eksempelvis manden på bænken.

- Jeg kommer ikke i kontakt med de svageste. Dem, der søger hjælp hos mig, skal kunne skrive, læse, have en radio og kende P1, og allerede der er mange sorteret fra, forklarede hun.

Det er typisk mennesker, som har klaret sig selv hele livet, som har levet i tryg forvisning om, at der er et velfærdssamfund bag dem, og som så får et chok, når de eksempelvis bliver syge og opdager, at velfærden ikke rækker til at hjælpe dem.

- De mennesker, jeg møder, er udstødt af arbejdsmarkedet. De er ikke klientgjorte, men de er måske blevet syge, skal have afklaret deres fremtidige arbejdsmuligheder eller søge pension. Mange af dem er blevet nedslidt af arbejdet, fysisk eller psykisk, og så oplever de, at de ender på kontanthjælp eller måske helt uden forsørgelse, forklarede hun.

- Nedslidning er tit ikke muligt at dokumentere i forhold til at få pension, og sygedagpengene er underlagt varighedsbegrænsninger. Man kan være syg så længe, at man mister retten til sygedagpengene, og så ender man på kontanthjælp. Det er oftest kvinden, det rammer, og så må hun se i øjnene, at hun efter et helt liv på arbejdsmarkedet, er blevet afhængig af sin mand. Adgangen til både pension, fleksjob og revalidering er blevet begrænset. Og det jeg kan gøre er at vejlede og guide folk, så de får det, de har krav på, forklarede Susanne Lyngsø, som oplever, at der er flere, der får problemer i dag, end da hun startede i DR for tre år siden.
Man kan læse mere her:
http://www.socialrdg.dk/index.dsp?page=8059
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat