K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang fleksjob (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=27)
-   -   Kan man fravælge fleksydelsen (https://www.k10.dk/showthread.php?t=27717)

mpeg69 19-08-2013 08:59

Kan man fravælge fleksydelsen
 
Hej Alle,

Da jeg netop har afsluttet en arbejdsprøvning, og det er konstateret at jeg ikke kan arbejde mere end ca. 3 timer om dagen, forventer jeg at jeg bliver godkendt til et fleksjob.

Jeg er i en virksomhed, som gerne vil ansætte mig i fleksjob så det er jo skønt. Jeg har også en forsikring som giver mig ½ månedsløn, hvis min erhvervsevne er nedsat med min 50%... men her kommer så mit problem:

Forsikringen udbetales hvis jeg IKKE tjener mere end halvdelen af min tidligere løn. Det vil sige, at lønnen for 15 timer om ugen + Fleksydelsen ikke må overskride halvdelen af min tidligere løn... og det gør den !!

Mit spørgsmål går nu på: Kan man få tilkendt fleksjob, men vælge IKKE at modtage selve fleksydelsen... og hvad sker der hvis man så senere får behov for fleksydelsen, kan man så få den på det tidspunkt ??

På forhånd mange tak.

Ninja 19-08-2013 09:08

Hmmm, fleksydelse, er det ikke noget man får når man er over 60 år og ikke længere arbejder???
Jeg troede det var ''efterløn'' til fleksjobbere....?

Kan også være jeg ikke forstår spørgsmålet.

mpeg69 19-08-2013 09:11

Sorry... Har måske ikke helt styr på begreberne :-) .. hedder det "Fleksløn" .. eller løntilskud :-)

Nøgne tær 19-08-2013 09:41

Citat:

Oprindeligt indsendt af mpeg69 (Send 281279)
Sorry... Har måske ikke helt styr på begreberne :-) .. hedder det "Fleksløn" .. eller løntilskud :-)

Er det ledighedsydelse du mener?
Eller
Er det tilskuddt til lønnen når du er i job?

Man kan selvfølgelig altid godt sige at man til arbejde på normale vilkår, og således ikke få noget tilskud.
Men vil man arbejde på normale vilkår, så er for jo ikke rigtig nogen mening i at vente på at blive godkendt til fleksibel.

Fleksjob er jo kun hvis man ikke kan blive selvforsørgende på anden måde... og umiddelbart lyder det jo godt som de du kan forsørge dig selv, ud fra at du ikke ønsker tilskud, og som du iøvrigt fremlægger sagen her.

Overvej om du vil igennem en opslidende kamp, for at få et tilskud du alligevel ikke ønsker.

mpeg69 19-08-2013 09:59

Hej, Tak for input.

Det jeg mener er tilskuddet til lønnen når jeg er i job.

Hvis jeg gør som du foreslår, og siger nej tak til kommunen, så frygter jeg jo at jeg står skidt hvis det en dag skulle ske at jeg bliver opsagt (eller firmaet lukker). Så vil jeg på det tidspunkt nok ikke få mulighed for at få noget som helst tilskud (ledighedsydelse)...

stampe 19-08-2013 10:39

Arbejder du på normale vilkår, kan du jo anvende en a-kasse

Pip 19-08-2013 11:43

Hvis du får et fleksjob, vil du få løn de timer du arbejder, samt det ekstra tilskud du taler om.

Hvis du istedet vil have din forsikring, skal du vel blot have papirer der siger at din erhvervsevne er nedsat med 50 %, og så kan du søge et ordinært halvdagsjob på 18,5 time og få suppleret op fra forsikringen.

Tjek hvilke betingelser der præcist skal til for at få den udbetalt.

Bliver du så fyret, kan du søge om fleks til den tid.

Du kan ikke vælge både at blive godkendt til fleksjob og så hente forsikringen.

mik16 19-08-2013 14:50

Citat:

Oprindeligt indsendt af mpeg69 (Send 281276)
Hej Alle,

Da jeg netop har afsluttet en arbejdsprøvning, og det er konstateret at jeg ikke kan arbejde mere end ca. 3 timer om dagen, forventer jeg at jeg bliver godkendt til et fleksjob.

Jeg er i en virksomhed, som gerne vil ansætte mig i fleksjob så det er jo skønt. Jeg har også en forsikring som giver mig ½ månedsløn, hvis min erhvervsevne er nedsat med min 50%... men her kommer så mit problem:

Forsikringen udbetales hvis jeg IKKE tjener mere end halvdelen af min tidligere løn. Det vil sige, at lønnen for 15 timer om ugen + Fleksydelsen ikke må overskride halvdelen af min tidligere løn... og det gør den !!

Mit spørgsmål går nu på: Kan man få tilkendt fleksjob, men vælge IKKE at modtage selve fleksydelsen... og hvad sker der hvis man så senere får behov for fleksydelsen, kan man så få den på det tidspunkt ??

På forhånd mange tak.

Som jeg forstår det, så spørger du om du i et fleksjob kan NØJES med lønnen fra jobbet og sige nej tak til flekslønstilskuddet ???

Hvis du gør det, så skal du sige ja til det tilbud om job du har fået. Det skal så ikke oprettes som et fleksjob.

MEN MEN.. Du kan risikerer at kommunen med din løn plus forsikringspengene vil anse dig for selvforsørgende, og snupper din fleksbevilling igen..

Jeg er bestemt heller ikke sikker på at forsikringen godkender, at du siger nej tak til flekslønstilskuddet.

Men har du overhovedet regnet på hvad du vil få, hvis du takker ja til det tilbudte job, og får det som et fleksjob med flekslønstilskud ?? ;-)

Begreber:

Ledigsydelse = Det man som fleksgodkendt modtager inden/ mellem fleksjob mens man går ledig.

Flekslønstilskud = Det tilskud kommunen betaler OVEN I lønnen fra jobbet.

Fleksydelse = Svare delvist til efterløn, hvis man har indbetalt til denne.

mpeg69 19-08-2013 16:26

Citat:

Oprindeligt indsendt af mik16 (Send 281304)
Som jeg forstår det, så spørger du om du i et fleksjob kan NØJES med lønnen fra jobbet og sige nej tak til flekslønstilskuddet ???

Hvis du gør det, så skal du sige ja til det tilbud om job du har fået. Det skal så ikke oprettes som et fleksjob.

MEN MEN.. Du kan risikerer at kommunen med din løn plus forsikringspengene vil anse dig for selvforsørgende, og snupper din fleksbevilling igen..

Jeg er bestemt heller ikke sikker på at forsikringen godkender, at du siger nej tak til flekslønstilskuddet.

Men har du overhovedet regnet på hvad du vil få, hvis du takker ja til det tilbudte job, og får det som et fleksjob med flekslønstilskud ?? ;-)

Begreber:

Ledigsydelse = Det man som fleksgodkendt modtager inden/ mellem fleksjob mens man går ledig.

Flekslønstilskud = Det tilskud kommunen betaler OVEN I lønnen fra jobbet.

Fleksydelse = Svare delvist til efterløn, hvis man har indbetalt til denne.

Tak for afklaringen...

Jeg tror du har ret i, at jeg ikke skal takke nej til flekslønstilskuddet, da jeg som du skriver nok mister min bevilling samt at forsikringen jo nok heller ikke vil acceptere det.

Ja, jeg har regnet på hvor meget jeg vil gå ned i løn med de timer jeg kan ha og så flekslønstilskuddet. Jeg vil ca. få 66% af min tidligere løn...

Det vil faktisk bedre kunne betale sig for mig, at finde et job med en lavere løn end det job jeg har i dag.. for så vil lønnen og flekslønstilskuddet bliver under 50% af min hidtidige løn... men men... !!

jjsonn 19-08-2013 17:00

vi er næsten alle gået meget langt ned i løn, det er hverken sjovt eller let at blive fleksjobber, vil gerne kunne give dig noget posivtivt med på vejen men det er bare ikke så let.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:15.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension