K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Politik og Samfund (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=31)
-   -   fjernelse af varigshedbegrænsningen?? (https://www.k10.dk/showthread.php?t=21124)

imzadi 16-01-2012 08:52

fjernelse af varigshedbegrænsningen??
 
Hejsa

Nogen som ved om regeringen har vedtaget noget ang fjernelse af varighedsbegræsningen på sygedagpenge?

Synes ikke jeg har hørt om det længe.

popiae 16-01-2012 09:19

Desværre ikke i denne omgang.

VH Popiae

Priks 16-01-2012 09:30

At varighedsbegrænsningen på sygedagpenge skal afskaffes står i regeringsgrundlaget, så det kommer til at ske på et tidspunkt.

Jeg skrev i november mails til regeringspartierne med netop dette spørgsmål.
Mette Frederiksen svarede således:

"Tak for din henvendelse om sygedagpengelovens varighedsbegrænsning.

Jeg vil gerne starte med at slå fast, at det fremgår af regeringsgrundlaget at afskaffe
varighedsbegrænsningen pa sygedagpenge. Det skal være slut med. at sygemeldte
mennesker mister deres forsørgelse, fordi de ikke nár at blive raske til tiden, For
mig at se giver det ingen mening, at udbetalingen af sygedagpenge stopper til en
bestemt dato uden skelen til, hvorvidt den enkelte sygemeldte er blevet rask nok tii
at genoptage sit arbejde eller ej.

Omvendt tror jeg heller ikke på, at nogen vil være tjent med blot at fà udbetalt en
offentlig ydeise resten af livet. En afskaffeise af varighedsbegrænsningen må ikke
medføre den indstilling, at vi nu har sikret sygemeldte økonomisk, og derfor ikke
behøver at foretage os yderligere.

Derfor mener jeg, at en afskaffelse af varighedsbegrænsningen skal kombineres
med en bedre og mere meningsfuld aktiv indsats over for landets sygemeldte. Vi
skal væk fra systemtænkning og i stedet skal den enkelte borger i centrum. Den enkelte sygemeldte skal have en virksom hjælp, hvor job er målet.

At være syg i lang tid kan for nogle mennesker i sig selv være en belastning, der
kan betyde, at det pludselig ikke længere kun er sygdom, der udgør en barriere for
tilbagevenden til arbejde. Det skal der gøres noget ved. Derfor skal flere syge have
en mere helhedsorienteret og tværfaglig beskæftigelsesindsats, der også tager højde
for sundhedsmæssige og sociale perspektiver.

Derfor har regeringen nu sat et udvalg i gang med at se på, hvordan varighedsbegrænsningen kan afskaffes, samtidig med, at der skrues op for den aktive indsats. Det er ikke en let opgave og det skal gøres klogt, for jeg vil have en model, som er økonomisk ansvarlig, og som ikke fører til, at flere permanent forlader arbejdsmarkedet. Jeg håber at vi om et år har en løsning klar, der gavner sygemeldte, mere end den ordning vi har i dag."

imzadi 16-01-2012 12:26

ok ja det har jo lange udsigter så.

Håber 16-01-2012 12:39

LOL jeg fik præcis samme svar fra hende, på trods af, at mit spørgsmål gik på noget helt andet.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:14.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension