K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=28)
-   -   Pensionsordning og førtidspension (https://www.k10.dk/showthread.php?t=19809)

frup 20-10-2011 17:22

Pensionsordning og førtidspension
 
Hej
Jeg er ny her.
Jeg er klar over, at udbetaling af førtidspension afhænger af om man er samlevende eller ej, men hvordan med den pensionsordning jeg har indbetalt via mit arbejde - bliver en udbetaling herfra modregnet i førtidspension fra kommunen?
På forhånd tak!

tlf_dame 20-10-2011 18:48

Hej Frup

Velkommen til K10.

Jeg ville da ringe til mit forsikringsselskab, og forhøre mig, om de kender reglerne i forhold som din.

Jeg mener ikke der sker noget, da det er en erstatning du får udbetalt ( der bliver trukket skat, inden du får dine penge udbetalt), men det er sikkert, at der er andre herinde, der ved noget mere om det.

Knuzz

Tassi 20-10-2011 19:13

Ja, hvis din private pensionsudbetaling er højere end indtægtsgrænsen for fp, så trækkes der i fp
En privat pensionsordning er ikke det samme som en erstatning, men regnes som almindelig indtægt

Ninja 20-10-2011 22:16

- er indtægtsgrænsen de der omkring 66.000 kr om året?

(jeg kan ikke huske det), men spørgeren kan måske bruge informationen.

inger 21-10-2011 09:10

Hvis du har en pensionsordning som du selv indbetaler til, så må du godt vælge at fortsætte med at indbetale til denne. Det gjorde jeg.

En pensionsordning som arbejdsgiveren indbetaler til er den straks sværere med. Ved nogle pensionsordninger mister du pengene ved at forlade arbejdsmarkedet før folkepensionsalderen. Det gjorde jeg.
Ved andre pensionsordninger bevarer du din anciennitet (indbetalte beløb) indtil din folkepension udløses, hvor den så udbetales.
Ved andre igen får du pengene udbetalt når du forlader arbejdsmarkedet altså når du bliver førtidspensionist.
Hver pensionsordning har sine egne regler alt efter hvilke selskab de er tegnet i.
Så spørg din tidligere arbejdsplads eller lad evt. fagforening undersøge det.

Har lige fået det genopfrisket i forbindelse med at en bekendt blev førtidspensionist i sidste måned.

frup 21-10-2011 10:23

Tak for svarene.
Det er en pensionsordning som arbejdsgiver indbetaler til (men som jo tildels også gennem årene er trukket fra min løn? - de skriver i papirerne, jeg har fra dem, at man får udbetalt et månedligt beløb, såfremt man går på fp - plus et beløb pr barn under 21 år, så jeg går stærkt ud fra, at jeg får pengene, men er blot i tvivl om, hvorvidt den kommunale fp, nedskrives med tilsvarende beløb...
Det er jo ikke mange penge den almindelige fp lyder på (er gift med mand, der tjener mere end 220000), og jeg har jo stort set de samme udgifter selvom jeg går på pension (er pt i fleksjob, hvor jeg har beholdt fuld løn)

Enteneller 21-10-2011 15:48

Hej frup,

Jeg har lige siddet og ledt efter en tråd hvor jeg har fyret det indlæg af du skal have :D, men jeg kan ikke finde det.

En månedlig udbetaling af TAE (tab af erhvervsevne) udbetaling fra ens pensionsordning modregnes på samme måder som tillægs indtægt til en ftp.

Når man er enlig må man tjene kr. 67.900 årligt før modregning starter og dette med kr. 30 pr. 100 i førtidspension. Ved samlevende er grænsen højere og kommer an på din mands indtægt. Du kan finde eksempler og udregninger på www.borger.dk bl.a.

Ps. tlf.dame, der er ikke mange forsikringsselskaber der er inde i det her, de betaler jo bare, heldigvis.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:21.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension