K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang fleksjob (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=27)
-   -   Fleksjob og flextid - hvilke regler? (https://www.k10.dk/showthread.php?t=23071)

Cordulla 31-05-2012 16:33

Fleksjob og flextid - hvilke regler?
 
Hej.

Jeg har et spørgsmål ang. fleksjob og flextid (fleksibel arbejdstid).

Jeg har pt. et væddemål kørende, som jeg håber I kan hjælpe med at afgøre.


Fleksjobberen arbejder 18 timer pr. uge, men er ansat "på fuld tid" med nedsat tid som ét af flere skånehensyn.

Person A mener: at fleksjobberen kun må arbejde 18 pr. uge - ikke så meget som ét minut ekstra, hvis der er behov og fleksjobberen den dag kan klare det. Ekstra arbejdstid kan ikke afspadseres.

Person B mener, at fleksjobberen gerne må give et nap ekstra en gang i mellem, f.eks. 20 timer i én uge og derefter afspadsere de overskydende timer indenfor en given periode (B mener, at overskydende tid skal afspadseres i løbet af 1 måned).
B mener, at de 18 timer er en gennemsnitlig arbejdstid.

Hvad siger I? Er der nogen regler på området.
Det gælder en stor flot buket.

Hilsen
Cordulla
Pt. ledig fleksjobber på kontanthjælp.

Florken 31-05-2012 17:33

Timer i fleksjob kan IKKE afspadseres !

Det er derfor ingen, der har ret :)

Meningen med et fleksjob er, at man gør sit bedste i forhold til skånehensyn,
også det af dem, der er "nedsat tid".
Hvis man en gang imellem kan arbejde lidt ekstra,
er det i orden, men det giver ikke ret til afspadsering.

Hvis man en gang imellem er nødt til at gå tidligere,
skal "manglende timer" ikke ydes på et andet tidspunkt.

Skal se om jeg kan finde regler om det senere,
hvis ikke der er en anden, der kommer mig i forkøbet.

curls 31-05-2012 18:30

Person B....

Jeg er selv i fleksjob og har flekstid ligesom alle mine kollegaer. Jeg skal bare sørge for ikke at arbejde over med vilje. Og så afspadsere en gang imellem, hvis jeg har time/r i overskud... Det er yderst sjældent, jeg har gjort det.

Der er endvidere en vejledning om det. Bør være at finde på retsinformation. Eller prøv at google det... Jeg orker det ikke selv at gøre det lige nu. Der er ingen regel om, at man absolut ikke må arbejde 1 minut mere end det, man er ansat til.

Te-pigen 31-05-2012 19:28

Som jeg fik det forklaret det da jeg var i fleksjov, var :

Du må ikke jævnligt have overarbejde, er der feks et møde du skal deltage i ud over arbejdstiden, skal det indenfor 24 timer modregnes i næste dags arbejde, dvs. var mødet på 2 timer, skal du gå de 2 timer før dagen efter.

Papaya 31-05-2012 20:30

Det er helt op til skånehensynene og hvordan de er beskrevet.

Der står i lovgivningen at, timer optjent i en uge senest skal afspadseres den følgende.
Denne lov givertjm noget elastik, men gør også at man ikke bare arbejder flere timer uger i træk, og så holder en lang ferie som afspadsering.

Personligt har jeg i mit første fleksjob haft en arbejdstid der hed 64.5 time/4uger
Max to arbejdsdage a 5 timer i træk.
Så jeg havde forskellig arbejdstid hver uge.
Det var skrevet ind i mine skånehensyn og var således helt legalt.

Mit seneste job har heddet 12-15 timer/uge
jeg kunne så bytte lidt rundt på timerne, dels i forhold til hvordan jeg havde det dels i forhold til at kunne give den lidt ekstra når det gik godt.

Jeg vil til enhver tid sige at det er en individuel aftale i ansætteelsesaftalen om hvad man må og kan.

PiaTT 31-05-2012 22:33

Person B har ret.

Jeg er lige overgået til fleksjob, og under mødet mellem arbejdsgiver og kommunen blev jeg informeret om, at jeg mistede min tidligere ret til flekstid, må IKKE optjene afspadsering. Men må flytte rundt på arbejdstiden i løbet af ugen, bare jeg og arbejdsgiver kan blive enig.

Andepigen 01-06-2012 07:47

På papiret kan en fleksjobber ikke optjene ekstratimer til afspadsering.

Men lur mig, om ikke der findes mange individuelle skuffeaftaler rundt omkring på arbejdspladserne.

Multe 01-06-2012 08:09

Citat:

Oprindeligt indsendt af Andepigen (Send 226373)
På papiret kan en fleksjobber ikke optjene ekstratimer til afspadsering.

Men lur mig, om ikke der findes mange individuelle skuffeaftaler* rundt omkring på arbejdspladserne.


Person B har ret ;)

Overarbejde må selvfølgelig hverken være indregnet i arbejdsplanen, eller stå i misforhold til en arbejdstidsnedsættelse !!! -og selvfølgelig kan evt. overarbejde også afspadseres...

*skuffeaftaler har et helt lovligt navn ude i det virkelige liv, og det er; ,,,lokalaftaler,,, nedskrevet på papir og godkendt af fagforeningerne ;)


.

Papaya 01-06-2012 09:26

Ud over at jeg har haft mulighed for at flytte på timerne, så har jobcenteret aldrig sagt andet end at jeg skulle passe på mig selv og ikke arbejde mere end jeg kunne holde til, når de har hørt om mit skuffe regnskab.

Jeg mener helt ærligt at det burde være indlysende at en fleksjobber kan ændre lidt på siderne, det er jo et skånehensyn.
Jeg nægter at tro at alle der er i fleksjob er så stabile at de ikke svinger i deres tilstand fra tid til anden.

c.l.e.o. 01-06-2012 09:33

Citat:

Oprindeligt indsendt af Papaya (Send 226390)
Ud over at jeg har haft mulighed for at flytte på timerne, så har jobcenteret aldrig sagt andet end at jeg skulle passe på mig selv og ikke arbejde mere end jeg kunne holde til, når de har hørt om mit skuffe regnskab.

Jeg mener helt ærligt at det burde være indlysende at en fleksjobber kan ændre lidt på siderne, det er jo et skånehensyn.
Jeg nægter at tro at alle der er i fleksjob er så stabile at de ikke svinger i deres tilstand fra tid til anden.

Sådanne burte det da være,jeg kan selv omkring 2-2½ time om dagen,men kunne jeg i en afprøvning starte lidt før eller lidt sener nogle dage ville jeg fungere meget bedre med det i længten.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:23.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension