K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=28)
-   -   Lægeoplysninger for gamle (https://www.k10.dk/showthread.php?t=28955)

Stjerner 05-01-2014 14:12

Lægeoplysninger for gamle
 
Hej
Jeg har modtaget et brev fra Det Kommunale Pensionsnævn hvori der står, at "lægeoplysningerne må ikke være mere end 12 måneder gamle for at kunne indgå i Pensionsnævnets vurdering af pensionsberettigelsen".

Er der nogen der ved hvor jeg kan finde denne regel? Står det i en eller anden §?

Nøgne tær 05-01-2014 14:20

Hvordan er du kommet igennem til pensionsnævnet ?

Rehabiliteringsteamet har jo pligt til at sikre det fornødne materiale til en sag, inden den oversendes til pensionsnævnet, så det lyde meget mærkeligt, at sagen er sendt over med forældet materiale.

Men det kunne da iøvrigt være interessant at se bestemmelsen som ligger til grund for de 12 måneder, om det bare er noget internt i kommunen eller hvad det er ?

Pip 05-01-2014 14:22

Tror ikke det står nogen steder, men blot hører ind under den alm. bedømmelse af hvilke papirer der er relevante..

Det sjove er nemlig at hvis det er papirer over 12 mdr gamle, der bedømmer at der er behandlingsmuligheder eller erhvervsevne, så kan de pludselig godt bruges, selvom nye papirer viser noget andet..

stampe 05-01-2014 15:06

Spørg afsenderen af brevet, hvorfor og hvor du kan finde de 12 måneder nævnt. Vi kender jo ikke din sag. Dir CPR-nummer er tilstrækkelig reference.
Kommunen er forpligtet til, at sagen er velbelyst. se evt:
http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...ingsgrundlaget

L.S. 05-01-2014 15:32

hvordan man beder om belæg for systemets påstande
 
Citat:

Oprindeligt indsendt af Stjerner (Send 294028)
Hej
Jeg har modtaget et brev fra Det Kommunale Pensionsnævn hvori der står, at "lægeoplysningerne må ikke være mere end 12 måneder gamle for at kunne indgå i Pensionsnævnets vurdering af pensionsberettigelsen".

Er der nogen der ved hvor jeg kan finde denne regel? Står det i en eller anden §?


find mailadressen til de der har sendt dig brevet, og skriv følgende (der må IKKE være tvivl om HVEM du henvender dig til):


til bla bla nævn
( gerne et ATT: navn , hvis dr er en underskift på brevet)
bla bla
postnummer bla bla

angående journalnummer/sagnummer ( indsæt her, find det på tilsendte brev)

Med henvisning til jeres brev af (indsæt dato her) ønsker jeg at få oplyst, ihht hvilken § i mener mine eksisterende lægeoplysninger er for gamle til at behandle min sag på?

vh
Navn Navnesen
bla bla

Ninja 05-01-2014 16:20

Okay, nu er jeg lidt lost og forstår ikke helt hvad i skriver.....

Der er da forældelsesfrist på de fleste lægepapirer, hvis de skal indgå i en samlet vurdering omkring fx førtidspension, og om rejsning af en førtidspensionssag. Mine egne lægeerklæringer havde i hvert fald en frist på 3-4 måneder, min speciallægeerklæring havde omkring 1 år, og mine statusprofiler lidt kortere tid end lægeerklæringerne.....
Det var jo derfor jeg selv i sin tid, var hunderæd for om kommunens langsommelighed, ville betyde at jeg skulle have indhentet alt på ny.
Min psykiater var også MEGET obs på forældelsesfristen og rykkede kommunen flere gange.

Når papirerne bliver forældede, så ved jeg da de indgår som bilag alligevel - de ryger ikke ud af sagen, og får man nye tilsvarende, står man ofte dobbelt så godt.

Men derfor kan tråd-starter jo godt skrive, og bede om at få på skrift, hvor i lovgivningen der står, hvornår lægedokumentationen er forældet og hvilke kriterier de går efter.

Det eneste tidspunkt hvor man kan afgøre en sag om førtidspension på gamle lægepapirer, er efter en §17 på det foreliggende grundlag. Så indhenter de ikke nye papirer og vurderer sagen på det der allerede ligger i sagen.

Er det derimod en §18, så skal der indhentes nye lægepapirer til sagen.

Hvis lægepapirerne er blevet indhentet til en §18, og er blevet forældet pga kommunens langsommelighed, så er det noget man med fordel kan klage over!!

phhmw 05-01-2014 19:18

Problemet har været taget op tidligere...
 
Er de ude på at sylte min sag??

http://www.k10.dk/showthread.php?t=21138

Principafgørelse D-16-04

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=154784

Hilsen Peter ;)

Vovse 05-01-2014 22:49

Citat:

Oprindeligt indsendt af helenekr (Send 294048)
Okay, nu er jeg lidt lost og forstår ikke helt hvad i skriver.....

Der er da forældelsesfrist på de fleste lægepapirer, hvis de skal indgå i en samlet vurdering omkring fx førtidspension, og om rejsning af en førtidspensionssag. Mine egne lægeerklæringer havde i hvert fald en frist på 3-4 måneder, min speciallægeerklæring havde omkring 1 år, og mine statusprofiler lidt kortere tid end lægeerklæringerne.....
Det var jo derfor jeg selv i sin tid, var hunderæd for om kommunens langsommelighed, ville betyde at jeg skulle have indhentet alt på ny.
Min psykiater var også MEGET obs på forældelsesfristen og rykkede kommunen flere gange.

Når papirerne bliver forældede, så ved jeg da de indgår som bilag alligevel - de ryger ikke ud af sagen, og får man nye tilsvarende, står man ofte dobbelt så godt.

Men derfor kan tråd-starter jo godt skrive, og bede om at få på skrift, hvor i lovgivningen der står, hvornår lægedokumentationen er forældet og hvilke kriterier de går efter.

Det eneste tidspunkt hvor man kan afgøre en sag om førtidspension på gamle lægepapirer, er efter en §17 på det foreliggende grundlag. Så indhenter de ikke nye papirer og vurderer sagen på det der allerede ligger i sagen.

Er det derimod en §18, så skal der indhentes nye lægepapirer til sagen.

Hvis lægepapirerne er blevet indhentet til en §18, og er blevet forældet pga kommunens langsommelighed, så er det noget man med fordel kan klage over!!

Så har min kommune fejlet gevaldigt da de tilkendte mig førtidspension.:p

Da jeg blev indstillet til fp, på en §18, var mine lægepapirer flere år gamle.

Så det kan godt lade sig gøre, at få fp på gamle lægepapirer.:cool:

Jeg fandt lige dette, som jeg har skrevet i tråden, som phhmw linker til:
"Jeg har en erklæring fra en reumatolog fra 2003.
Han sendte mig videre til en neurokirurg, som jeg var hos i 2004.

I januar 2006 indhenter kommunen en statusattest fra neurokirurgen.

Pr. 1/1 2010 blev jeg tilkendt fp
. "

Ninja 06-01-2014 00:14

Tror det kommer meget an på hvor man står i sagen. Kommer man direkte ind fra gaden og vil søge pension, har man været i fleksjob en tid og nu vil søge pension, har man været væk fra kommunen en periode og kommer tilbage for at søge, eller har man været i deres system i årevis under forskellige udredninger osv osv....kombinationerne kan være mange, og man får svar alt efter hvor man selv står i sagen og hvad de har liggende af relevante oplysninger.
Min sag blev jo også afgjort på 10 - 20 år gamle lægepapirer, men da det var en §18 ville de i mit tilfælde gerne indhente nye, for at sikre mig så godt som muligt. Hvilket var betryggende.
Men i tilkendelsesbrevet har de citeret fra de første lægepapirer helt tilbage fra 1988 og frem til de nye papirer i 2008 (fik pensionen i 2009). Men jeg havde jo også haft kommunen ''som mit andet hjem'' i over 21 år.....:D

popiae 06-01-2014 00:59

Hvis der er lavet speciallægerklæringer, på kroniske sygdomme, bliver de jo aldrig for gamle.

Ellers ville ingen jo kunne tilkendes førtidspension.

Man kan dog efter tid, indhendte evt. status, eller lign. for lidelser der over tid forværres.

VH POpiae


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:22.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension